• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dags att göra en ansökan !!!

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 636
Mottagna reaktioner
1 180
Poäng
927
Varför skulle sambo innebär bättre kalkyl? Jag har fått det bekräftat av flera långivare. Har ändrat ansökan och fått beviljad utan sambo.
hur vet de att din sambo har inkomst och betalar halva utgifterna? Så du menar att de bara gissar att din sambo bidrar med att betala utgifter? Tar du med sambo men inte som medsökande så räknar kalkylen att du betalar för 2 och då går inte kalkylen inte ihop. Du skriver väl inte hur mycket din sambo drar in och hur mycket sambon betalar? Att säga sambo gör att kalkylen blir bättre är bland mest idiotiska jag har hört tyvärr. Jag har förklarat detta i den andra tråden där du höll på och rensa som en diktatur så du har läst, ändå tycker du ska ställa frågan här.
då jag har personligen fått detta bekräftat och fått erbjudanden när jag inte tagit sambo med så kommer jag rekommendera detta i VARJE inlägg och tråd då jag ser problemet och anledning för avslag kan vara en extra boende som kalkylen räknar ska klara sig på en lön. Ha en fin dag
Jag har under flera år gjort flera ansökningar, både hos låneförmedlare och hos enskilda banker. Senast förra året hos Lendo. Har ALLTID angett sambo men ALDRIG som medsökande då det inte varit aktuellt i de fallen jag ansökt. Har aldrig haft några problem att beviljas lån trots detta och trots rätt taskiga förutsättningar. Din tes håller inte, inte i mitt fall iaf.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sebbe84

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
25 Juli 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Jag har under flera år gjort flera ansökningar, både hos låneförmedlare och hos enskilda banker. Senast förra året hos Lendo. Har ALLTID angett sambo men ALDRIG som medsökande då det inte varit aktuellt i de fallen jag ansökt. Har aldrig haft några problem att beviljas lån trots detta och trots rätt taskiga förutsättningar. Din tes håller inte, inte i mitt fall iaf.
Hur vet du att du inte hade fått bättre ränta samt högre belopp om du inte hade tagit med sambo, speciellt när du aldrig provat? Du kommenterade i den andra tråden också :) komiskt att folk som stör sig är desamma som aldrig provat att inte ta med sambo hehe
Din tes håller tyvärr inte då du inte har försökt, verken i mitt fall eller de långivare som bekräftat detta för mig per telefon.

till TS: det är värt ett försök, hade varit roligt om du fick erbjudanden utan sambon, eftersom sänka beloppet och ansöka igen genom samma låneförmedlare med samma banker som hade kunnat erbjuda dig mindre belopp visade sig värdelöst. Lycka till
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 827
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Varför skulle sambo innebär bättre kalkyl? Jag har fått det bekräftat av flera långivare. Har ändrat ansökan och fått beviljad utan sambo.
hur vet de att din sambo har inkomst och betalar halva utgifterna? Så du menar att de bara gissar att din sambo bidrar med att betala utgifter? Tar du med sambo men inte som medsökande så räknar kalkylen att du betalar för 2 och då går inte kalkylen inte ihop. Du skriver väl inte hur mycket din sambo drar in och hur mycket sambon betalar? Att säga sambo gör att kalkylen blir bättre är bland mest idiotiska jag har hört tyvärr. Jag har förklarat detta i den andra tråden där du höll på och rensa som en diktatur så du har läst, ändå tycker du ska ställa frågan här.
då jag har personligen fått detta bekräftat och fått erbjudanden när jag inte tagit sambo med så kommer jag rekommendera detta i VARJE inlägg och tråd då jag ser problemet och anledning för avslag kan vara en extra boende som kalkylen räknar ska klara sig på en lön. Ha en fin dag

Jag läste inte det du skrev, gick ganska fort att hitta anledningar till att inläggen skulle bort, och nu drar du väl igång igen.
Delar inte din uppfattning alls oavsett vad du tycker du fått bekräftat.

Tack.
 

Sebbe84

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
25 Juli 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Jag läste inte det du skrev, gick ganska fort att hitta anledningar till att inläggen skulle bort, och nu drar du väl igång igen.
Delar inte din uppfattning alls oavsett vad du tycker du fått bekräftat.

Tack.
Hade inte kunnat bry mig mindre om du delar min uppfattning eller inte.
Men eftersom du inte kan svara på några av mina frågor så verkar det heller inte att du delar din egen uppfattning.

Tack
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Men rent logiskt borde väl sambo/fru/man innebära lägre kostnader och bättre kalkyl?

Då delar man på elen,hyran,maten,försäkring,internet...

90% av alla vuxna antingen studerar eller jobbar och om man är två på att dela kostnaderna borde det vara bättre för bankerna.
 

Sebbe84

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
25 Juli 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Men rent logiskt borde väl sambo/fru/man innebära lägre kostnader och bättre kalkyl?

Då delar man på elen,hyran,maten,försäkring,internet...

90% av alla vuxna antingen studerar eller jobbar och om man är två på att dela kostnaderna borde det vara bättre för bankerna.
Nä banken räknar alltid värsta scenariot till deras riskhanterings fördel. Som när en kredit räknas som full utnyttjad i en kalkyl även om så inte är fallet. När fan har bankerna räknat till lånsökandes fördel och gissat att sambon drar in storkovan? hahahahahahaha förlåt men detta fick mig att skratta högt. Så du menar ju fler desto bättre? Ring in till banken och säg att sambos bror , mamma och syster också är boende i huset, de jobbar och bidrar ju? så borde du kunna få 100 miljoner i lån…? Fantastiskt bra logik det här!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Men rent logiskt borde väl sambo/fru/man innebära lägre kostnader och bättre kalkyl?

Då delar man på elen,hyran,maten,försäkring,internet...

90% av alla vuxna antingen studerar eller jobbar och om man är två på att dela kostnaderna borde det vara bättre för bankerna.
Tror att komplexiteten ligger i detaljerna.
Göra skillnad mellan sambo och medsökande. Den sammanlagda inkomsten i förhållande till de sammanlagda lånen.
När den ene tjänar mer än den andra blir kostnaden högre för den med högre inkomst (i %) så tror jag det räknas.
Och tyvärr har man lärt sig att låneinstituten inte alltid är logiska….
 

Sebbe84

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
25 Juli 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Snälla kan inte någon av er försöka er på denna otrolig smarta och briljanta idé?? Take one for the team?? Säg att ni har 6 inneboende, då banken AUTOMATISKT räknar att hushållets utgifter delas på 6 personer och helt plötsligt har man 2000kr i utgifter och dååååååå jävlar blir kalkylen så OTROLIGT bra!! Borde inte misslyckas eller hur? Öppet mål… wow vilken idé! Detta kommer ju förändra lånemöjligheterna till det bättre för oss alla!!!
 

Sebbe84

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
25 Juli 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Tror att komplexiteten ligger i detaljerna.
Göra skillnad mellan sambo och medsökande. Den sammanlagda inkomsten i förhållande till de sammanlagda lånen.
När den ene tjänar mer än den andra blir kostnaden högre för den med högre inkomst (i %) så tror jag det räknas.
Och tyvärr har man lärt sig att låneinstituten inte alltid är logiska….
Logiska och till vår fördel… det kan vi ju fett glömma ja
 

Razorsharp

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Maj 2021
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har ringt banken och hört mig för. Om man anger sambo så anser banken att man har delat ansvar för utgifterna gällande bolånet eller hyran, detta gör att om man har sambo ska man ange det för att kalkylen ska vara till ens fördel. Dom kan även se att man äger 50% av ett boende då man har gemensamt huslån så ange alltid sambo om du är sammanboende. Att inte göra det är till din nackdel sa bankmannen jag pratade med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp